Salam, blog ini diwujudkan bagi menjawab segala keraguan, kekusutan dan sejarah peristiwa paling kontroversi pada tahun 1998. Hanya yang benar lagi benar berpaksikan hujah dan bukti bagi menentang segala hipokrasi, pembohongan insan munafik Anwar Bin Ibrahim. Yang hak tetap hak yang batil akan lebur. Hanya kuasa Allah yang akan menentukan di mana kita berada.
DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT, KITA HARUS BERANI BERSUARA bagi menentukan di mana kedudukan pemimpin kita samaada di singgahsana atau dicantas di mahkamah dunia.

SAMA-SAMALAH KITA MEMANJATKAN DOA AGAR KEBENARAN DIDATANGKAN DENGAN KADAR YANG SEGERA OLEH ALLAH S.W.T BAGI MENYELAMATKAN BUMI MALAYSIA DARI PENGKHIANAT NEGARA....

SALAM PERJUANGAN DARI UMMI HAFILDA BINTI ALI

Wednesday, February 2, 2011

SAJAK.ISTIMEWA...... MAHATHIR TAK MUDAH DI LUPA YG DITULIS OLEH HAFILDA

Tun Mahathir bersama Allahyarham Yasser Arafat



MAHATHIR tak mudah dilupa
Mahathir Bapa kita
Bapa semua bangsa
Tak kira Melayu, India mahupun Cina
Mahathir martabatkan darjat kita
Menjadi bangsa bermaruah di mata dunia

Melayu Mudah lupa
namun hanya satu yg mengingatkan kita
Mahathir penebus maruah bangsa
Bangsa bermaruah di mata dunia
Tersergam indahnya kegemilangan PUTRAJAYA DARI RUNTUHAN SEJARAH EMPAYAR MELAKA
Siapa lah kita tanpa dia
Tak kira melayu, india mahupun Cina
Tak mungkin lahir KLIA, formula one litar sepang, Putrajaya dan twin tower
lambang keagungan bangsa kita

Mahathir tak mungkin dilupa
Jasanya akan dikenang sentiasa
Baik jenerasi tua mahupun muda
Semangat dan keberaniannya membela negara Islam yg lain akan terus membakar dijiwa
Kata-katanya masih terngiang-ngiang di telinga
agar melayu tidak sentiasa leka
dalam keadaan negara yg begitu selesa
Tidak mustahil bangsa asing memerintah kita semula
gara-gara percakaran sesama kita yg terus bermaharajalela
Kata-kata itulah yg wajib menjadi renungan kita bersama

Mahathir tak mudah dilupa
Terlalu banyak nilai-nilai mulia yg ada padanya
Yg akan menjadi sandaran hidup buat kita semua
Terutama orang melayu yg kini telah pun berjaya di Persada dunia
Semuanya gara-gara Mahathir Mentor kita

Allah maha Kaya
Mengurniakan pemimpin hebat seperti dia
Dibumi bertuah , Malaysia yg tercinta
Berkat doa para ulama jua
Lahirlah Mahathir bin Mohamad, Mentor kita
Pemimpin Islam paling berani di arena antarabangsa
Kecil di peta, Hebat didunia
dialah Khalifah Islam yg sebenarnya di alaf siber

Namun 30hb October, 2003, tarikh keramat yg mengoncang hati nurani kita
satu tarikh yg sukar ditempuhi oleh majoriti kita semua
satu tarikh yg tidak akan dilupai sampai bila-bila
satu tarikh yg penuh deraian air mata dari seluruh rakyat jelata
kerana mahathir akan meninggalkan kita semua, sebagai Pemimpin terulung negara
setelah sekian lama mengorbankan tenaga, buah fikiran dan masa
membangunkan negara tercinta ketahap gemilang dipersada dunia

Airmata terus membuai emosi kita
airmata paling berharga dibumi malaysia
airmata yg tidak dapat membalas jasa-jasanya selaku Perdana Menteri Malaysia

Jarang ada dalam sejarah dunia
Pemimpin pergi dalam keadaan rakyat tak rela
sedangkan sejarah politik dunia
membuktikan sebaliknya
Pemimpin pergi dalam keadaan hina dan tercela
seperti estrada, suharto, clinton, Gus dur , Shah Iran, Thaksin , dan sebagainya

Namun Mahathir pergi dalam keadaan yg amat berbeza
Diiringi deraian airmata oleh seluruh rakyat msia
Begitulah hebatnya insan bernama Mahathir pada kita semua dan di kaca mata dunia
Berilah beliau peluang berehat bersama keluarga
Dalam meniti hari-hari tua
Hanya satu pinta anakanda
agar ayahanada terus membuahkan idea
Dalam ledakan teknologi maklumat di alaf siber
kerana ayahanada lah pencetus dan pelopor matlamat visi negara

Kasih sayang kami dan penghargaan kami pada ayahanda
Hanya Allah yg dapat baca
Moga allah terus memberi jutaan rahmat pada ayahanda dan keluarga
di bumi bertuah ,Malaysia yg tercinta

Oh tuhan tetapkan lah disanubari kami
Nilai-nilai murni yg telah diserapkan oleh mantan perdana menteri
Oh tuhan ampunkan lah setiap dosa -dosa dari kami agar rahmat terus melimpah ruah dibumi bertuah ini
Oh tuhan berikanlah petunjuk
dan hidayah kepada kami
agar kami sentiasa memandang antara satu sama lain tanpa iri hati, hasad dengki dan fitnah duniawi
Oh Tuhan berikan lah kami terus kekuatan dalam menghadapi cabaran
Yg mungkin melanda di masa hadapan
Oh tuhan berikan lah kami pandangan sesama insan
dipenuhi dgn kasih sayang dan penghormatan yg berpanjangan
kecuali kepada mereka-mereka yg menghancurkan agama, ummah dan negara
Moga allah balas dengan segera pembalasan setimpal dengan perbuatan dan pengkhianatan mereka

wahai ayahanda Mahathir
anakanda mewakili jutaan rakyat Malaysia
Ingin dilafazkan dengan seikhlas-ikhlasnya
Kami mengucapkan jutaan terimakasih yg tidak terhingga
moga alllah sahajalah yg membalas budi baik dan pengorbanan ayahanda
membangunkan ketamadunan bangsa malaysia
Yg bermaruah dipersada dunia

wahai ayahanda Mahathir
Ampunkan lah mereka -mereka di atas keterlanjuran yg melampaui budaya bangsa
akibat fitnah si manusia durjana
Rentetan sejarah 2hb september
dari mereka-mereka yg mungkin jahil, lemah, leka dan terpedaya

hanya satu lagi pinta anakanda
janganlah ayahanda tinggalkan kami
dalam keadaan merajuk dijiwa
maklumlah melayu mudah lupa
akan jasa ayahanda yg tak terbilang banyaknya

namun kami yakin dan percaya
ayahanda meninggalkan kami dalam keadaan yg paling selesa
Yakni dalam pencapaian ekonomi negara serta semangat jiwa dan raga
yang begitu mengunung kepuncak jaya
Nama Mahathir Mohamad akan tercatit dalam sejarah peradaban ketamadunan manusia
di alaf siber
Melayu paling bijak didunia

Wahai ayahanda Mahathir
Hanya takdir yg akan memisahkan dgn rakyat jelata
Namun tidak dimata, jiwa dan raga
Pahlawan Hang Tuah pernah berkata
Tak kan melayu hilang didunia
Nama Mahathir tak kan lenyap di bumi Malaysia biarpun berkecai jasad dan nyawa

seniman Agung P. Ramlee pernah berkata,
Irama dan lagu tak dapat dipisahkan
kalau dipisahkan pincanglah jadinya
Hafilda berkata, Mahathir dan Malaysia tak dapat dipisahkan
kalau dipisahkan tergugatlah Sejarah ketamadunan Bangsa Malaysia
yg hebat di persada dunia
dalam menjadi khalifah bagi seluruh dunia Islam sejagat
 terutamanya di kala timpa perang dan musibah bencana

Jutaan terimakasih wahai ayahanda
yg telah mengangkat darjat dan martabat kami
di persada dunia
bangganya diriku menjadi rakyat Malaysia
hasil kerja keras dan kebijaksanaan ayahanda Mahathir

Moga allah terus memberi jutaan rahmat kepada ayahanda Mahathir dan bonda siti Hasmah serta keluarga
serta kegemilangan bumi bertuahku yg tercinta,
MALAYSIA BERJAYA

HASIL NUKILAN
UMMI HAFILDA ALI
7HB NOVEMBER 2003 WAKTU 1 PAGI

76 comments:

NN@KD said...

Tun Mahathir,
Sesungguhnya jasa dan pengorbananmu kepada AGAMA, BANGSA dan NEGARA terlalu besar. ALLAH maha mengetahui.
Rakyat Malaysia tidak taksub kepada Ayahanda Tun!! Itu adalah fakta!! Akan tetapi perlu diingat segala yang dinikmati dan diperolehi selama kepimpinan Tun tetap terpahat dijiwa seluruh rakyat Malaysia. Malaysia berbangga lahirnya pejuang AGAMA,BANGSA dan NEGARA mahu pun seluruh dunia ISLAM ini adalah pemimpin terulung yang lahirnya dibumi MALAYSIA tercinta ini. Sesungguhnya kami amat bersyukur kehadrat ALLAH kerana mengurnianya pemimpin yang terlalu banyak jasanya kepada AGAMA,BANGSA dan NEGARA. Kami bersyukur.Kami bersyukur.Kami bersyukur.
Buat UMMI,
Teruskan perjuangan kerana srikandi ini juga adalah satu anugerah buat AGAMA,BANGSA dan NEGARA!!! Jadi terus perjuangan kerana seluruh rakyat Malaysia senantiasa bersamamu. Tak perlu bimbang kerana yang bersamamu senantiasa ada bersama samamu walau dimana pun kamu berada.

Anonymous said...

Saya salah seorang rakyat Malaysia yang berkerja di Saudi Arabia. Rata rata pemandu teksi di Saudi yang berasal dari Pakistan, India atau Bangladesh amat menyanjungi kehebatan Tun Mahathir sehingga ke hari ini. Nama Tun masih lagi harum walaupun sudah tidak lagi menjadi PM Malaysia.

Rakyat Saudi juga amat menghormati rakyat Malaysia jika diketahui kita berasal dari Malaysia, memandangkan rupa paras orang Malaysia lebih kurang sama dengan orang Indonesia, Thailand dan Filipina.

Begitulah hebatnya Tun Mahathir dalam mengembangkan nama Malaysia ke serata pelusuk dunia.

Tiada kata kata atau wang ringgit yang dapat membalas jasa dan budi Tun.

Semoga Tun & keluarga sentiasa dirahmati Allah selalu.

Salam

Anonymous said...

Salam Ummi,

Berderai2 air mataku membaca setiap bait2 kata dalam sajak dan doa mu....

Hanya Allah sahaja dapat membalas jasanya..


Amin..Amin..Amin

Mimie

Kak Hana said...

Alangkah bertuahnya malaysia kerana melahirkan seorang insan bernama Tun Mahathir untuk kita semua. Hanya orang yang tidak waras sahaja akan menafikan hakikat kecemerlangan dan keunggulan Tun M. Umi telah membantu merealisasikan ucapan penghargaan buat Tun M yang belum sempat kami zahirkan. Semoga Tun sekeluarga sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah. Amin...

Anonymous said...

Saya cadangkan kita adakan satu majlis khas untuk mereka mereka yang tersilap mempercayai anwar selama ini untuk memohon maaf dari TM. Tun telah dikutuk dihina difitnah macam macam lagi. Sebelum beliau meninggalkan kita, baik kita adakan majlis ini.

glassman said...

join laa group "we love Tun Dr Mahathir" di facebook.

Anonymous said...

Saya cadangkan kita adakan satu majlis khas untuk mereka mereka yang tersilap mempercayai anwar selama ini untuk memohon maaf dari TM. Tun telah dikutuk dihina difitnah macam macam lagi. Sebelum beliau meninggalkan kita, baik kita adakan majlis ini.

Anonymous said...

La...ingatkan sajak 2011...sajak 2003 rupanya...

Tak payahlah Cik Ummi memuja memuji Che Det tu...umurnya dah 85 tahun...tak kan promo nak lantik dia jadi PM balik kot...

Masa dia dah berlalu...disamping kebaikan nya...banyak lagi keburukan nya yg terserlah...malas kita nak ceritakan kat sini.

Mengaibkan sesama saudara islam tu kan berdosa besar...

Masih Terngiang2

puyee said...

salam all,
Tun dikagumi oleh org islam seluruh dunia. Orang pas dan pembangkang saja tidak krn hasad dengki dan tolol.

Ketika saya bekerja di paris, orang islam sana yg sy jumpai sgt mengkagumi Tun Dr Mahathir & malaysia.

Proud to be muslim in malaysia.

Thanks ummi for sharing this...

Teddybear Cute said...

Susah untuk mencari pengganti tun.

Anonymous said...

Dr. Mahathir bkn sja berjasa pada ngra kita bahkn kpd sluruh umat islam di dunia..negara2 arab juga mnyanjung beliau..disebut sja mlysia pasti mereka akan ingt mahathir..di universiti sy ada foreigner..sy tanyakn mahathir?pada mulanya die xknal..kmdian apabila sy katakn exprime minister mlysia trus pantas dia mnjwab mohammad mahathir? he is very famous person in my country yaman..!even young children also knew him! swaktu ni..ya Allah..kgum betol sy thdap dr.mahathir..tun..u r really great leader in the world! sy tanyakn pd nya smada pernahkan tun pergi ke ngara nya? jwpn drpd nya tidak..tapi masakan sluruh knak2 boleh mngenalnya?yes..he is icon for the muslim leader dat why he is femes!!

Ani said...

Syukur yg tidak terhingga kpd ALLAH kerana telah mengurniakan kita dgn seorang pemimpin yg bernama MAHATHIR MOHAMAD. Semoga ALLAH sentiasa merahmati & menghiasi hati Tun M & keluarga dgn iman. Amin.....

mthago said...

Album Khas buat Tun Dr Mahathir, Jasamu Dikenang

http://www.youtube.com/watch?v=-38TffYFJ5s

Lahirmu ditakdirkan menjadi
Negarawan kurniaan tuhan
Dikau melalui liku dugaan
Dengan tabah penuh kesabaran

Matimu pasti ditangisi
Setelah kau pergi nilaimu diingati
Wawasanmu diperjuang hingga mati
Wawasan suci penuh beerti

Allah memilihmu menerajui negara
Usaha gigihmu memartabatkan bangsa
Negara dijulang bagaikan wira
Di seluruh dunia Malaysia ternama

Usaha gigihmu diteruskan
Harapan murnimu dinobatkan
Pendukung wawasanmu maju ke hadapan
Membawa Malaysia ke mercu kejayaan

(ulang)

Dihari ini kukirim gurindam
Sebagai tanda kasih yang mendalam
Mina maaf perkataan disulam
Semoga Tun Dr Mahathir
Ceria siang dan malam

Komposer: Man Ferow
Penulis Lirik: Prof Dr Nasoha Saabin

NAJIHA NAHBEE said...

Asalamualaikaum semua,

Kami pun tak pernah lupa akan jasa mu:

http://isteri-mamak-tua.blogspot.com/2011/01/kebenaran-akan-terungkap-bahagian-1.html

salam dari :ALK

mthago said...

Salam All,

ALBUM KHAS BUAT TUN DR MAHATHIR, JASAMU DIKENANG

http://mthago.wordpress.com/2011/02/02/album-khas-buat-tun-dr-mahathir-jasamu-dikenang/

NAJIHA NAHBEE said...

Salam pada semua komentar:

Di dunia ini tidak semuanya manusia itu baik dan tidak semuanya manusia itu jahat.

Apatah lagi kita manusia tidak lari dari melakukan kesalahan kesalahan dalam ertikata lain tidak lari dari melakukan dosa.

Ada dosa dosa kecil dan ada dosa dosa besar.

Ada dosa antara manusia dan ada dosa terhadap Allah.

Jadi fikir-fikirkanlah, kita berada di mana...?? di golongan dosa yang mana...??

Bukan kita nak memuji TUN berlebihan disini...

Ummi hanya menyatakan yang terbaik pernah dia perolehi sebagai pemimpin..

Ummi tidak salah, kerna ramai lagi yang beranggapan begitu.

Mungkin Tun juga ada melakukan kesalahan, ya namanya manusia, tapi kemungkinan kebaikannya lebih dari keburukannya.

Ya baik manusia itu kita hebahkan...tidak salah.

Ada rakan bloger mengatakan tak perlu memuji TUN sudah berlalu 2003 ysng lalu. Ya...anda merupakan Melayu jenis pelupa...

TUN merupakan salah satu "icon sejarah Malaysia" yang masih hidup.
Alangkan baiknya kita menghargainya sebelum TUN tiada lagi di dunia ini...silaturrahmi...kemaafan dan bersatu dalam mengharungi masa hadapan bangsa dan negara ke taraf yang lebih baik. Kan itu di tuntut dalam agama.

Apakah kita harus menyimpankan "hati busuk" sesama manusia hingga ke liang lahad kita..??

Jadi nilai lah diri sendir dahulu, apakah hati kita ini lebih baik , lebih busuk dari mereka mereka di luar sana.

Ya eloklah kiranya kita bersihkan hati" QALBU" dari hasad dengki, fitnah dan tamak, bermula banyakkan pengorbanan kepada masysarakat dan umat Islam khasnya.

Di sini paling tidak TUN telah menunjukan sikap "Perjuangannya pada agama, bangsa dan negara Malaysai". menaikan martabat BANGSA,MARTABAT AGAMA dan MARTABAT MALAYSIA....!!

Kalau di kaji dengan pemimpin yang pernah Malaysia lahirkan, tidak dapat di pungkiri...TUN ADALAH YANG TERBAIK!!!!

Apakah lagi di banding kan dengan pemimpin pembangkang seperti Anwar dan nik ajis.


salam dari: ALK

Anonymous said...

NN 12.15AM

Awak pun kena tanya QOLBU awak sama ada awak ni mempunyai hati yg baik atau busuk...apabila menuduh DSAI dan TGNA...

Beliau berdua belum lagi memerintah Malaysia ni...mungkin lebih cemerlang lagi...dengan izin Allah.

Kita sebagai manusia diharamkan
mendewa2 manusia...hanya Allah Yang
Maha Agong.

TQ

NAJIHA NAHBEE said...

TUN, kami mencintai segala kekuranganmu, segala kelebihanmu, segala masalahmu, dan

TUN, kami mencintaimu karena kamulah PEMIMPIN SEJATI yang selalu berada dihati kami.

Macam kedatangan rasul dan nabi

Tun, kepimpinanmu sangat membawa perubahan.
kepada kami yang menerimanya

Tun, kami tidak ada hasad dengki
walaupun tidak menerimanya.

Tun, kami tetap senang dengannya
asal agama bangsa dan negara terbela.

Tun, menjadi perjuang itu mahal harganya.
Tak semua bisa melakukannya.
Satu pengorbanan yang jarang berlaku.

Nabi dan Rasul pun punyai musuh.
Namum mereka tabah.


Jadi tidak hairan "Pemimpin Sejati" itu, sentiasa diburu oleh musuh-musuhnya.

TUN pada kami, kau adalah "Pemimpin Sejati." Yang taat akan agama,Dan memiliki akhlak serta moral Yang terpuji.

TUN, walaupaun masa mu menjadi pemimpin sudah berlalu lama

namun " DIAN MU MASIH TERBAKAT TUN"

Semoga jasa bakti dan pengorbanan "Pemimpin Sejati" ku di berkati ALLAH...Amein

dari : ALK

Anonymous said...

anon, February 3, 2011 12:41 AM
===================================
Awak pun kena tanya QOLBU awak sama ada awak ni mempunyai hati yg baik atau busuk...apabila menuduh DSAI dan TGNA...
===================================
da tu takkan lah nak tanya kat hang plak....?

tang mana yang dikatakan menuduh tu...? perincikan sikit.....
===================================
Beliau berdua belum lagi memerintah Malaysia ni...mungkin lebih cemerlang lagi...dengan izin Allah.
===================================
kena perintah dulu...baru nampak aura nye lah...eh...bukan depa ni memang pemimpin ker...? bertatihlah dulu....nak kerja pun depa tengok resume....interview dulu...lalui proses...diterima atau tidak...dipilih atau tidak...tak biasa ke..?
===================================
Kita sebagai manusia diharamkan
mendewa2 manusia...hanya Allah Yang
Maha Agong.
===================================
didewa2kan tang mana tu....?
siapa yang mendewa2kan siapa...?

bahawasanya tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH S.W.T....Nabi Muhammad S.A.W itu adalah pesuruh Allah S.W.T....

dan kalimah ALLAH S.W.T adalah hanya milik agama yang BENAR iaitu ISLAM...

wallahu'alam....

NAJIHA NAHBEE said...

buat komentar:12:41 AM

Maksud mendewakan manusia itu apa??

Maksud memuji itu apa??

Mendewakan manusia itu apabila kita TAKSUB...tanpa mengakaji menaliti..

Apabila kita udah tahu akan kenyataan nya bertentang dgn AGAMA misalnya, tapi kita masih menyokong pendapatnya demi "perkara tertentu" politik khasnya...ya itu bagi kami itu lah mendewakan dewakan manusia.

kalo TUN pun telah mengeluarkan FATWA, Kenyataan yang menyimpang..Ya wajar kita nasihatkan.

Jadi untuk komentar di atas banyak banyak lah mengkaji pemimpin kesayangan kamu itu...Anwar dan Nik Ajis.

Kami tidak menafikan akan kebaikan mereka juga sebelum ini... tapi apabila sudah ada menampakkan penyimpangan...ya wajar kita tentang..

Manusia akan berubah haluan, niat dengan berbagai sebab...ada sebab faktur usia, ada sebab peribai dan lain lagi.

Ya nama kita manusia pun sentias mencari jalan terbaik dalam memperbaiki diri.

Cuma jangan ( elakkan ) melakukan kesalahan yang melibatkan AKIDAH umat Islam itu sendiri. tak tahu lah kamu di atas agama apa???


salam dari : ALK

Anonymous said...

Tun Mahathir....adalah seorang insan biasa....yang melalui pahit getir semasa Tanah Melayu dijajah....

Tun Mahathir....adalah seorang insan biasa...tidak mahu peristiwa menyayat hati...akibat kezaliman....akibat penganiayaan...atas nama penjajahan berulang...

Tun Mahathir....adalah seorang insan biasa....yang pernah tersilap pertimbangan...atas kekurangan serta kelemahan sebagai seorang makhluk....namun sedayanya berusaha memperbetulkan kesilapan.....dan dalam masa yang sama tetap konsisten dengan perjuangan beliau memartabatkan agama....bangsa...dan negara...

Tun Mahathir....adalah seorang insan biasa....yang secara konsisten nya masih lagi dibenci dan merupakan ancaman buat golongan yang dilaknat ALLAH S.W.T....

Tun Mahathir.....adalah seorang insan biasa....yang cukup istimewa di hati tiap mereka yang punya jiwa...yang cintakan agama, bangsa dan negara...

wallahu'alam...

http://mulutmelayu-realiti.blogspot.com/ said...

Dari pengalaman saya sendiri semasa hendak menukar US dollar di sebuah bank di Montreal beberapa tahun lalu, bank teller pun tahu dan kenal Mahathir dan bercakap baik tentang diri dr. Mahathir setelah diketahuinya saya adalah orang Malaysia.

Dan, pernah sepasang suami isteri Muslim dari Surinam (negara di sebelah utara Amerika Selatan) bersembang dengan saya tentang negaranya dan juga negara Malaysia. Suami isteri itu memuji negara kita dan mengatakan rakyat Malaysia ini amat bertuah sekali kerana mempunyai seorang Perdana Menteri yang berwawasan dan juga seorang pemikir Islam yang dihormati oleh dunia Islam dan bukan islam.

Anonymous said...

Salam. Kita mestilah menggunakan akal fikiran yang terbuka di dalam penilaian kepada seseorang. Bukan taksub dan mendewa-dewakan pemimpin tertentu, seperti ramai yang di dalam PKR dan PAS. Walaupun ketua mereka sudah melempar najis ke muka pun mereka masih mahu mengikut setia pemimpin mereka. DSAI dah terang-terang tidak layak menjadi pemimpin kerana melaga-lagakan orang Melayu, dan di tambah lagi dengan pendirian beliau kepada penggunaan kalimah Allah. Ini juga pemimpin yang tidak kukuh aqidahnya yang kita mahu jadikan ketua? Bagaimana hubungan akrab beliau dengan pihak Yahudi ? Sedangkan negara kita mengharamkan diplomasi dengan Yahudi, kerana berlandaskan hukum dan nasihat Rasulollah.
TGNA pula terang-terang penganut Wahabi. Mahu berdebat dengan sesama insan yang sekiblat, tapi berpelok senyum bersama insan yang tidak sekiblat. Menghalang muzakarah dan berbaik-baik sesama insan sekiblat. Kafir kepada Aqidah ASWJ terang-terang, dengan menolak ayat yang menyatukan Umat Islam di atas tali Allah.
Adakah kedua-dua pemimpin ini akan membawa kepada kejayaan umat Melayu dan Islam ? Kalau otak kita rational kita katakan "...jahanam Malaysia nih..lingkop cucu-cicit kita di putarnya DSAI..."
"...ghosak Islam di Malaysia nih..lingkop aqidah ASWJ jadi macam Wahabi dan syiah.."
Yang berakal waras saja dapat mengenal intan daripada kaca.
Yang Jahil Murakap, main balon je...akan jadi Pak Turut Bangang bin Tolol Al Lingkop.

Liat Dikalb said...

anon 12:41

Nik Aziz Dan Anwar juga telah diberi peluang untuk memimpin kelompok masing-masing . Kita kita nilai kepimpinan mereka dari apa yang dipimpin.

Bukti terbentang luas ,samada kita sanggup menerima apa yang dibentangkan pada kita, cuma kita yang boleh menilainya sejauh mana kita Faham akan "QOLBU" kita.
Atau mungkin kita "PERASAN" Faham akan "Qolbu" kita. Mungkin kerana kita MERASAKAN kita telah mempunyai "spirituality" yang tinggi dan TERASA mustahil "QOLBU" kita boleh dihijab dari mengetahui yang Haq.

Maka "PERASAN" itu jugalah yang akan menceritakan dimana letaknya martabat "QOLBU" kita......

NN@KD said...

Kepada penganut2 Gayboy Tua Aljubooori dan Nik Aziz ulama Islam yang sesat lagi menyesatkan itu, ini suara rakyat Malaysia. Kami tidak akan sesekali termakan dakyah Dajjal Akhir Zaman Anwar AlJubooori si kaki bontot tua kerepot yang tak sedar diri ( TERBUKTI SAHIH) dan juga Nik Aziz ulama sesat dan bodoh (JUGA TERBUKTI SAHIH )yang bertopengkan Islam. Kedua2 bangsat ini sememangnya hanya mahu melihat akan kehancuran Islam di Malaysia tercinta ini. Fatwa2 sesat lagi menyesatkan sewenang2nya dihamburkan demi kehancuran Islam dan negara tercinta ini. Allah melaknat kedua2 makhluk yang berjasadkan manusia ini. Harus di ingat bahawa Dajjal Akhir Zaman hanya menggunakan Islam untuk terus menyesatkan umat Islam yang tidak berapa tinggi ilmu pengajiannya.Kedua2 makhluk ini hanya menggunakan sentimen dan emosi umat Islam dengan penampilan ala Islamik dan ala ulama!!! Jauhilah daripada terpengaruh dan seterusnya menjadi penganut sesat mereka kerana kedua2nya adalah pemimpin IBLIS yang dilaknat Allah dimuka bumi ini dan tidak layak dijadikan pemimpin dinegara yang tercinta ini.

NAJIHA NAHBEE said...

TUN, kami mencintai segala kekuranganmu, segala kelebihanmu, segala masalahmu, dan

TUN, kami mencintaimu karena kamulah PEMIMPIN SEJATI yang selalu berada dihati kami.

Macam kedatangan rasul dan nabi

Tun, kepimpinanmu sangat membawa perubahan.
kepada kami yang menerimanya

Tun, kami tidak ada hasad dengki
walaupun tidak menerimanya.

Tun, kami tetap senang dengannya
asal agama bangsa dan negara terbela.

Tun, menjadi perjuang itu mahal harganya.
Tak semua bisa melakukannya.
Satu pengorbanan yang jarang berlaku.

Nabi dan Rasul pun punyai musuh.
Namum mereka tabah.


Jadi tidak hairan "Pemimpin Sejati" itu, sentiasa diburu oleh musuh-musuhnya.

TUN pada kami, kau adalah "Pemimpin Sejati." Yang taat akan agama,Dan memiliki akhlak serta moral Yang terpuji.

TUN, walaupaun masa mu menjadi pemimpin sudah berlalu lama

namun " DIAN MU MASIH TERBAKAR TUN"

Semoga jasa bakti dan pengorbanan "Pemimpin Sejati" ku di berkati ALLAH...Amein

dari : ALK

Suara VANbus said...

Aduh..syahdunya kakak kite mengarang sajak..kan bagus kata2 indah sebegitu ditujukan kepada anwar dan pemimpin2 yang teruk dibantainya..xnak berat sebelah kan..so kalau dah akui tun memang banyak wat silap nape xnasihatkan die dari dulu lagi supaya xwat naya kat orang yang tidak bersalah..kalau boleh bersopan dengan tun apalah kiranya untuk bersopan pada orang lain..korang menggelarkan orang Islam dengan gelaran yang bukan2..sedangkan mereka2 yang berkenaan tidak pernah menggelarkan korang, ayah korang,mak korang, atuk nenek korang, moyang korang, neneng korang dengan pelbagai gelaran..hormatilah adab2 dan tatasusila sebagai Islam dan bangsa melayu..kalau korang nak anjurkan majlis minta maaf pada tun kerana khilaf wat sekali majlis mohon maaf kepada anwar kerana tun lah sebenarnya punca perpecahan melayu kerana dia ketika itu masih bergelar PM dan mungkin dia terlupa yang dia memecat Anwar bukan Anwar yang pecat diri sendiri..mungkin kakak korang juga lupa Tun juga lupa tapi kita ingatkan Pemecatan Anwarlah yang menyebabkan pemimpin UMNO bangkit sekejap memperingatkan tun tapi sebab dia ada power masa tue so padulik hapa orang nak kata apa..mungkin kakak korang lupa n tun lupa pemecatan anwarlah menyebabkan tahun 99 umno nyaris dikuburkan gara2 protes orang umno dan melayu atas kekhilafan tun menghukum anwar...Dan hanya kerana Anwar setelah dibebaskan dari tuduhan yang pertama maka dia xmau bersama lagi dengan parti kuno kamu, maka kamu memilih untuk melakukan serangan kali ke-2 dengan skrip yang sama tapi pelakon yang berbeza..Korang jangan buat2 lupa, dan kakak korang jgn cepat lupa kerana dia jugalah melayu melatah dan berpecah belah..jadi jangan mudah melatah menyalahkan segalanya atas pundak anwar kerana semua yang berlaku adalah ketika Tun PM dan ketika ini dulu kini dan selamanya masih mahu menyalahkan anwar kerana melayu semakin jauh dengan parti kuno, melayu semakin jauh dengan Islam, melayu semakin biadap dan zalim, melayu semakin banyak skandal..aku terus mendoakan umur tun agar dia sendiri dapat melihat kesan dan kekhilafan dia semasa 98 jelas dan menunjukkan permulaan perpecahan melayu bermula daripada dia bukan anwar.. Tun memulakan dahulu, maka yang perlu diketuk kepalanya adalah Tun, kakak korang..kagumnya aku pada tun hanya pada idea dia tapi moral sebagai pemimpin zero..sehingga dia sudah bersara tapi riak di wajahnya masih takut dengan bayang-bayang anwar sedangkan anwar sudah lama memaafkan dia kerana dia sudah tua, lupa, dan sewaktu dengannya..pepatah kakak korang kepada anwar rumah kata pergi kubur katas mari sangat jelas ditujukan kepada Tun..kalau anwar harus bertaubat begitu juga tun, aku, kakak korang, korang semua kerana kita manusia yang tidak maksum dan tak lari dari melakukakn kekhilafan..kalau tun, umno,bn dan kakak korang benci kepada fitnah begitu jugalah kami..jadi bila tuduhan kepada kakak korang mudah sangat menganggap fitnah jahat dan rendah moral maka begitu jugalah tuduhan dan fitnah yang korang lemparkan kepada anwar dan pemimpin yang lain..Jika maruah tun kamu jaga, maka maruah anwar dan keluarga juga harus dijaga dan dihormati..aib yang kamu lemparkan, maka apabila pihak kami membalasnya maka korang juga harus berlapang dada menerimanya..kemunculan kakak korang sangat dinantikan untuk zaman fitnah ini..maka apabila kamu difitnah kamu menangis dan mengambil tindakan nekad untuk menyaman maka begitu jugalah pihak kami...fitnah vs fitnah, melayu jugalah yang jaguhnya...........sekian utk kali ini..salam ukhwah walaupun bahasa kamu bahasa IW, tapi aku tetap menganggap kamu masih Islam dan Melayu..kerana Islam penuh dengan Keindahan dan melayu kaya dengan budi bahasa..aku tidak pernah kisah dengan komen carutan korang kerana ia telah melambangkan akhlak masing2 walaupun di alam maya..bagus gak lepas ni wat reunion khas buat pengkomen kakak korang pro dan kontra supaya ukhwah itu terpaut dan subur dalam hati dan sanubari..

Wake UP! said...

Terima kasih Tun Dr Mahathir kerana telah memecat Al Juburi yang menjadi ejen kuasa asing, barua Yahudi, dan peliwat dari menjadi TPM.

Anonymous said...

Cuba bayangkan, apabila Tun M, N Ajis & Anuwar dibogelkan (mcm kat padang mahsyar nanti ler), barulah kita akan tahu bahawa betapa merapunya N Ajis dan Anuwar tu... sbb selama ni diorang hanya bertopengkan agama dan penampilan utk memperbodohkan pengikut diorang..cubalah ingat semula kata2 dan tingkahlaku diorang sblm ni.. lu pikir la sendiri..lol

Anti Hipokrit

Anonymous said...

wake up said:

"Terima kasih Tun Dr Mahathir kerana telah memecat Al Juburi yang menjadi ejen kuasa asing, barua Yahudi, dan peliwat dari menjadi TPM."


Aku pun sama jugak, terima kasih tun.

kepada vanbus, jangan layan dia. biarkan aje. dia masih bodoh dan bangang lagi. sopan santun konon??? dia masih tak faham lagi, biarkan aje. dia nak suruh kita berterima kasih kat peliwat, pengkhianat bangsa dan penipu yang sahih. biarkan aje dia, jangan layan dia. dia memang bangang.

Anonymous said...

Suara VANbus,February 3, 2011 2:48 AM

panjang berjela hang komen...makna nya hang berusaha sedaya mungkin...mengulang2 balik skrip yang telah pun ternyata tidak laku sama sekali....

walau apa pun....kakak kitorang ni insan biasa je....yang sopan santun bila berhadapan dengan mereka yang wajar dihormati.....tapi yang tak wajar dihormati...maka kakak kitorang ni emosi lah sbb tak pandai nak berpura2...tak pandai juga nak memanipulasi....dah insan biasa lah katakan....nak buat macamana kan....?

psal Tun Mahathir tu....memang beliau ni negarawan terbilang.....beliau insan biasa.....tapi sumbangan beliau itu cukup istimewa pada yang mendukung kebenaran....dambakan ketegasan pada perkara yang wajar....dan cukup2 konsisten perjuangan nya....demi agama, bangsa dan negara....nak buat macamana kan..?

pasal pengomen2 yang pro Tun Mahathir...pro kakak kitorang @ srikandi @ Ummi Hafilda ni...diorang insan2 biasa....yang menilai atas asas yang kukuh serta konsisten....sebab diorang ni sume insan2 biasa yang tak fanatik...tak taksub...tak ego...nak buat macamana kan...?

hang ni insan biasa yang macamana plak...?

wallahu'alam...

Ahmad Naim said...

salam perpaduan..jasa Tun..inilah baru dikatakan anugerah Illahi kepada Malaysia...sungguh beruntungnya malasyaia..namun..rakyat Malaysia mudah lupa..lebih2 lagi Melayu...Insan pilihan Tuhan inilah yang banyak berjasa kepada Malaysia...hanya ALLAH yang dapat membalas segala jasa dan pengorbanan Tun buat Malaysia..

aku said...

kepada penyokong tegar Nik Aziz & Anwar,

Sajak, lagu yg dituju Tun DM atas maksud menghargai orang yg banyak menyumbang kebaikan kpd kita. Allah perintah kita menghargai org buat baik pd kita. Sbg contoh, Allah perintah kita selawat pd nabi Muhammad saw sbg tanda menghargai susah payah nabi menyebarkan islam hingga kita dpt hidayat islam.
Tidak menghargai org yg Allah gunakan utk buat baik pd kita adalah langgar perintah Allah.

Allah bagitau dlm quran orang yahudi mendewakan ulama-ulama(rabbai) mereka krn bersetuju dgn rabbai mereka ubah ayat2 Allah dlm kitab injil & taurat.
Allah bgtau bhw orang yg yahudi bertuhankan ulama mereka dan tidak bertuhankan Allah krn bersetuju walau ayat Allah diingkari dan menggunakan agama utk habuan dunia.

Nik Aziz dan Anwarlah yg telah menggunakan agama utk dpt kuasa dgn bertopengkan perjuangan islam.
Berapa banyak Anwar bercakap salah spt menggalakan pluralisma agama. Berapa banyak Nik Aziz cakap salah spt menuduh Allah samseng, menuduh orang islam yg tidak setuju dgn perjuangan pas & tidak undi pas sbg kafir. Kalau tidak undi pas kafir, apa jadi dgn org islam di Brazil dlln yg takda parti pas? adakah mereka kafir?
Bukankah keislaman org itu bermula dgn 5 rukun islam & 6 rukun iman?
Adakah orang umno menolak 5 rukun islam & 6 rukun iman?
Nik Aziz menuduh org islam kafir BERDOSA BESAR!.

Nabi saw bersabda sesiapa yg menuduh org kafir, sedangkan yg dituduh tidak kafir, perkataan itu akan balik padanya.

Lihatlah sekarang sudah nampak perkataan itu sudah balik pada Nik Aziz bila setuju dgn lee kuan yew baru2 ni.

Tapi apa org pas buat? ada tegur nik aziz dan anwar? takda, diam.
takut nak tegur walau terang2 nik aziz & anwar buat salah.

INILAH NAMANYA MENDEWAKAN DAN BERTUHANKAN NIK AZIK & ANWAR LEBIH DARI ALLAH. KRN TAKUT MENEGUR WALAU KETUA BUAT SALAH.

ADUNS SELINSING DITUDUH BERZINA, APA BUAT? DIAM JE...?

MAT SABU AMBIK DUIT TABUNG ANAK2 & BALU MEMALI, APA BUAT? DIAM JE..?

ANWAR CAKAP AGAMA PLURALISME, APA BUAT? ..DIAM JE?

Anonymous said...

P.Ramlee juga banyak buat silap dalam hidupnya. orang mengenang P. Ramlee kerana jasa besarnya dalam bidang hiburan.
tahun-tahun sebelum akhir hayatnya dia bersedih kerana jenerasi muda tidak menghayati dan mengakui hasil karyanya, malah mencemuh.
tapi, setelah dia tiada,nama P.Ramlee dipuji dan dipuja.
harap sangat Anuar dan Nik aziz akan dipuji setelah tiada. oleh itu mari kita perinci semua jasa dua orang ini.
Bagi Tun, jasanya dah nampak sangat, gah ke seluruh dunia Islam. Tapi yang 2 orang tu, bagaimana nak cari jasa sebesar jasa Mahathir?

Anonymous said...

sapa saja yang panas hati dan meluat tahap siling hasil tulisan budak umi ni, toksah baca boleh dak?
kalau hangpa baca, hati hangpa mendidih, nanti daging hangpa masak.
kalau hangpa baca, darah membuak nanti muka jadi merak.
kalau hangpa baca, badan menggigil, nanti muka meggerutu penuh pasir kerikil.
kalau hangpa baca, mata naik pinau, muka serabut tak tentu kalau.
kerana bagi hangpa semua kemajuan bangsa hanya terletak ditangan seorang tua gay gaban

NAJIHA NAHBEE said...

Salam semua,

VAN & BUS ni, rasanya tak baca kommentar rakan semua..asik asik dia Penyokong tegar An war yang TAKSUB ni, tak toleh kiri dan kanan lagi...AN War tu betul semua....apa pun ucapan dia betul semua tak silap..

VAN & BUS, Apa penjelasan anda tentang Anwar dan Islam Pluralisme nya. Adakan Ugama Islam sama dgn Ugama lainnya..???

Van & Bus, Apa penjelasan Anda apabila Iman mengatakan ANwar itu Murtad..???

Apa backing anda pada Anwar dalam Hal ini..??

TOLONG JAWAB INI DULU sebelum anda layak nak komentar di sini. kalau tidak sila kan tulis yang baik baik dan enak enak pasal Anwar di blog Anda PENYOKONG TEGAR...PENYOKONG TAKSUB ANWAR.


INI BELUM LAGI HAL HAL YANG LAIN, TOLONG JAWAB INI DULU, atao anda sekelas dan setaraf peribadi AN War..??

salam dari : ALK

mohd said...

1) alhmadulillah... tq share puisi indah ttg Tun wpun ditulis dlm 2003...terharu krn sy juga mengagumi Tun sejak dr zaman sekolah hingga sekarang...
2)Tun lah ANUGERAH ALLAH pd rakyat Malaysia yg sebenarnya...
3) Jgn dihirau ttg ujian yg dihadapi krn Rasullullah KEKASIh Allah jua diuji hebat sehingga diancam bunuh..
4) ujian dimaksudkan termasuklah komen2 dri mrk yg telah tertutup pintu hatinya dr menerima kebenaran spt "Suara VANBUS" dan yg seangkatan dgnnya....
5) tertutup pintu hati dari taufik & hidayah Allah salah satu sbb krn makan dari sumber yg HARAM & SUBAHAT ...maka itulah ramai yg tidak dapat melihat kebenaran krn bukan matanya yang buta tetapi HATI nya yang BUTA...
6)Sumber pemakanan yg menjadi darah daging itu penting ....org PKR & PAS main balun je... (tafsiran ttg halal haram bg mrk adalah bdasarkan fatwa sendiri, maka itu kes ambik MC 21 hari tpi pegi teman isteri meraih undi calon PAS Tenang tidak menjadi kesalahan bg si guru yg menipu... ini satu contoh sahaja...)
7) Selain sumber yg halal, Perhatikan bgm Tun menjaga pemakanan & adab dia makan berbanding pemimpin pbangkang yg lain.... (perhatikan gambar cara Anwar makan karipap & kopi o setiap kali selesai melepaskan hajat... bdasarkan cerita saiful...)
8) carilah maklumat wahai mrk yg telah ditutup pintu hati & BERTAUBAT lah, .. anda akan menemui kebenaran... kalau tak mahu cari maklumat amalkan ayat 72 surah Al Baqarah... insyaAllah, kebenaran tanpa disangka & diminta akan dtg kpd anda....
9) TQ Ummi... take care... Allah bless u always...

Njah said...

Semoga Allah sentiasa memberi kesihatan yang berkekalan kepada beliau. Amin

Pak Hak said...

God Sent Anwar Ibrahim To Malaysia
(Anwar Ibrahim – Anugerah Tuhan Kepada Malaysia)

By Pak Hak

At this juncture of our beloved country’s history,
God tested our people with His creature called Anwar bin Ibrahim,
He causes havoc and animosity in this once peace-loving country,
Just because all he dream about day and night is power and fame .

He’s a chameleon whose ends justify the means.
So he changes colour so often at his whims and fancy,
He would not blink an eye to cheat or to lie,
To him power and glory is his life’s aim and philosophy.

Using people to meet his aspiration is another of his trait,
So friends and supporters of Anwar Ibrahim beware,
‘Cause when he finds your “sell-by date” is long expired,
He won’t hesitate to toss you away like some old underwear!

He spent seventeen long years in the government,
From Minister of Youth, Education to Finance and PM’s Deputy,
Ask any Malaysian if they can remember what he did or achieve,
The answer is blank as he spent most office time plotting against his adversary.

His academic qualification is only a degree in Malay Studies,
But then he was made in charge of the economy,
So he swallowed IMF prescription lock stock and barrel,
Raised interest rate, shorten NPL and almost bankrupt the country.

You will be mesmerized when you hear his speech,
He’s gifted with great skill in public speaking and oratory,
In the class of Sukarno, Chairman Mao, Hitler and Mussolini,
The masses will listen to them and even forgot they are hungry!

Friends, countrymen this man can only talk but cannot work,
Al l he does is fire your emotion with hatred, finger-pointing and accusation,
Our beloved land of Malaysia is too precious to be made a pawn,
Can we trust this man to lead the nation and the future of our children?

[Anda semua diberi izin untuk menciplak atau mencitakrompak puisi ini]

Anonymous said...

sajak untuk NIK AZIZ


Nik aziz..tok guru
pejuang islam sebenar
kaya dengan fatwa
Allah itu maha samseng
Allah itu maha mencaruk
Allah maha sombong

nik aziz pemimpin serambi mekah
siapa sokong Pas masuk surga
undi pas 3 kali dapat pahala haji
tak undi pas adalah orang jahiliah
masuk neraka

tok guru NIK AZIZ
pembawa pepecahan umat
perosak akidah islam
mendapat wahyu syaitan sesiapa saja yg menentang Pas dosa
masuk pas dijanjikan surga

nik aziz kata umno kafir sebab
umno berkawan dengan parti kafir

nik aziz sesumpah
fatwamu mengelirukan ummat
berubah mengikut musim
pengikutmu kiang hanyut
di perdaya syaitan dan kuncu kuncumu

nik aziz yang amat alim
tak makan kendiri orang umno kawin
tapi boleh saja kenduri lim lee dan singh
nik aziz orang suci
tak sah nikah dengan orang umno
tak sah sembahyang pakai imam umno
tapi berzina dengan bini orang
tak mengapa, pas ampun belaka
tuhan nik aziz boleh mengampunkan dosa

wahai tok guru
bagilah fatwa fatwamu jangan jemu
katakan pada pengikutmu
najismu halal dimakan
kencing singh boleh diminum
atau kinzir boleh dibela
sebab mereka pejuang pas
depan belakang sama sahaja
asal saja undi pas
undi pas masuk sunga
walaupun tak sembahyang tak puasa
undi pas masuk surga...

nik aziz
hari ini,peluk peluk cium tuan karpal ,tabib tuan karpal!!
mungkin karpal pun masuk surga
kerana nik aziz dah berlagak tuhan
boleh menhapus dosa manusia

wahai pengikut nik aziz
makanlah najis nik aziz
mungkin ada berkatnya
buat memanjangkan nyawa
bagi meneruskan perjuangsan

marilah sholat perdana
marilah doa perdana
biar pecah peruk orang umno
ajarlah pada tuhan
macanmana cara nak hapus umno...
supaya dapat ke putra jaya

NIK AZIZ HARUS BERTAUBAT

Anonymous said...

Salam buat Ummi.

Anon 12:41 am;
siapa yang mendewakan Tun? Ummi cuma ingin mengucapkan terima kasih nya pada Tun semasa hayat nya masih ada. Tak guna ucapan buat orang yang sudah tiada. Selagi hayat nya masih ada buat lah apa yang patut.

Pernah kah awak tanya diri, patut kah tgna di beri gelaran tok guru?
Dengan sifat2 nya lidah bercabang, melarang orang2 Pas berimam orang Ummo dll. Apa islam hanya untok orang2 Pas saja kah? Nak jadi pemimpin konon, jauh pangang dari api. Orang Malaysia tak semua bodoh untok menilai siapa yang mereka boleh percayai. Dsai tu tunggu masa saja, kebenaran pasti terungkai.

Biar buta di mata, jangan buta di hati. Bersarban bukan tanda nya ilmu/islam nya tinggi, bai pun bersarban? Fikir2 kan lah.

Mat Benut.

Zek said...

Saya ingin nak berkongsi bersama pengalaman saya waktu berada di Tanah suci Mekah samada pada tahun 1995 atau 1996. Tak berapa pasti tahunnya.

Saya telah bersama dengan dua orang rakyat Pakistan dan sempat bertegur sapa dan bertanya khabar. Bila saya beritahu mereka bahawa saya datang dari Malaysia terus seorang daripadanya berkata pada saya "You are very lucky because you have a leader who is a great statesman." Kenyataan itu datang dari bukan rakyat Malaysia tetapi dari negara asing tetapi mereka kenal pemimpin yang baik dan tahu menghargainya.

Dengan perasaan sebak saya mengucap syukur kepada Allah. Alhamdulillah!

Anonymous said...

salam,
suka sajak anon February 3, 2011 11:57 AM, ..well said.
leh buat sajak utk pak sheikh anu tak?

Zek said...

Tidak ada seorang pun dalam dunia ini yang disukai dan disayangi oleh semua orang dan begitu juga tidak ada orang yang dibenci oleh semua orang.

Botak Chin penjenayah yang terkenal di Malaysia dulu kerana kegilaannya merompak dan membunuh juga ada yang suka padanya. Botak Chin merompak dan membantu orang tak ada kerja hasil daripada rompakannya. B.O.T.A.K. = Bantu Orang Tak Ada Kerja. Golongan ini sayang padanya. Walaupun Botak Chin itu jahat tetapi ada juga orang yang sayang padanya. Tetapi orang jenis macam mana?

Begitulah halnya diantara Tun Dr.Mahathir dan Anwar Ibrahim. Kalau nak dibandingkan diantara dua tokoh ini, pasti ramai yang bersetuju bahawa Tun Dr. Mahathir adalah pemimpin yang berwibawa, hebat, jujur, ikhlas dan konsisten dalam perjuangannya.Tun sepatutnya disokong.

Tetapi pada mereka yang sayangkan Anwar mereka akan memuji dan menyanjungnya walaupun sebenarnya mereka tahu moral, tabiat dan perangainya tidak baik. Masakan hampir 30 orang rakan karibnya sanggup meninggalkannya. Dan ada diantara mereka ini sanggup masuk penjara kerana membelanya dulu seperti Ezam Mohd Noor dan Nallakarupan.

Jadi janganlah hairan ramai yang menyayangi Anwar Ibrahim mungkin kerana bantuan yang diperolehi daripadanya semasa dia menjadi TPM dan Menteri Kewangan dulu dan mungkin kerana terpengaruh dengan kehebatan public speakingnya.

Marilah kita berdoa semoga suatu hari nanti mereka akan sedar seperti ramai rakan-rakan Anwar dan ahli-ahli PKR yang telah insaf dan ramai yang telah memohon maaf kepada Tun didalam blog ini.

Sedarkah pengunjung blog ini bahawa TIDAK ADA orang yang menyokong Tun berubah alih menyokong Anwar Ibrahim mutakhir ini.

Anonymous said...

Aku heran knape org luar negara saspt di Timur Tengah x mengenali Nik Aziz tp lebih Tun yg diikatakan berpemikiran melangkaui zaman dan malahan ade yg mengatakan Tun sebagai Ulamak M'sia kenape ye....?

Anonymous said...

SAJAK YANG DIKENANG MAKLUMATNYA SAMPAI BILA2.... TUN DR MAHATHIR ADALAH SEGALANYA BAGI MALAYSIA.SUMBANGAN DARI BIDANG IDEA,AGAMA,EKONOMI,SOSIAL,PEMBANGUNAN,SIBER,PERUBATAN DLL TIDAK DAPAT DIBUAT DALAM TEMPOH MASA INI.

P/S APAKAH SAJAK UNTUK N AJIS,ADAKAH SUMBANGANYA?APA YANG DIA CAKAP SEMUA DAH DICAKAP OLEH ULAMA TERDAHULU ATAU RAKAN2NYA.HANYA ORANG YANG TAK PERNAH BACA ILMU AGAMA MENGANGGAP APA YANG DICAKAP TU BENDA BARU.KALAU TANYA KAT DATOK DAN UST TERDAHULU MEREKA DAH BERCAKAP PUN PERKARA ITU DULU.TAK ADA YANG BARU...CUMA TAKSUB JA.MACAM AYAH PIN..ORANG YANG IKUT SEBAB TAK CUKUP ILMU AGAMANNYA.

Anonymous said...

Salam untuk semua,

Secara ringkasnya antara Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim tak layak langsung dibuat perbandingan...ibarat langit dengan bumi weh...

Anonymous said...

Tak payahlah Cik Ummi memuja memuji Che Det tu...umurnya dah 85 tahun...tak kan promo nak lantik dia jadi PM balik kot...
-----------------------------------
nampak sangat lah kamu ni BAH...atau Beg...
salahkah kita sanjung dgn orang dah banyak berbakti kepada kita.Itulah rahmatnya kita adakan maulud Nabi setiap tahun.kita ambil iktbar dengan peristiwa tersebut agar kita bersyukur kepada orang terdahulu yang membuat kebaikan kepada kita,agama dan bangsa.Janganlah kamu sombong dan takbur nanti tak diterima bum..Selalu bersyukur kepada ALLAH,janjiNya akan ditambahkan nikmatnya.Byk2 beristifhar.

Anonymous said...

Nik aziz..tok guru
pejuang islam sebenar
kaya dengan fatwa
Allah itu maha samseng
Allah itu maha mencaruk
Allah maha sombong
komen.
Jangan kait kan ALLAH dgn Nik Ajis.khuatir nnti orang salah baca ALLAH macam di tulis di atas.Istghfar byk2. jgn di tulis sajak mcm ni lagi.biarlah nik ajis yang cakap jgn kita cakap dan kita tulis.Biarlah NIK Ajis dgn fatwa politiknya.

Anonymous said...

Sy br terserempak dgn tun dkt klcc ptg td.laju tun jln.bodyguard plak yg nmpk pnat.x sempat nk salam tp tun sempat jgk senyum walopn bz.moga ALLAH pjgkn umur tun.amin..

Anonymous said...

Salam. Di dalam bahasa Inggeris ada di namakan istilah "Irony.." iaitu sesuatu kejadian amat berlainan dengan hakikat sebenar kejadian itu.
Contoh ketara dapat di lihat kepada kedua-dua abang kandung Umi yang sekarang ini menentangnya habis-habisan.
1. YB Azmin.
Seorang yang sangat berkaliber. Orang yang bermati-matian untuk DSAI, dan penyokong kuat TGNA dari PAS kerana menegakkan Islam . Tetapi "Ironynya.." , dia tidak menegur atau memaafkan Umi melebihi 3 hari. Di dalam hadis Rasullollah ada menyebut,"...barang siapa di antara kamu yang bersaudara tidak bertegur sapa melebihi 3 hari, maka diharamkan kamu akan Syurga Allah yang di bawahnya mengalir sungai dan penuh dengan nikmat yang tiada kesudahannnya..."
YB Azmin nampaknya menegakkan Parti Islam, tetapi hakikatnya meruntuhkan Hukum Allah secara terang-terang. YB Azmin juga secara terang-terang mengharamkan yang halal, dan menghalalkan yang Haram.

2. Azwan Ali Pengacara terkenal.
Seorang berkonsep Bapok, dan penyokong kuat Abangnya Azmin PKR, dan penokong PAS. Jugak sama menolak Hukum Allah terang-terangan dan masih di beri slot olah RTM satu untuk mentarbiahkan rakyat Malaysia kepada rancangan hiburan. Beliau dah ke Mekah dua kali, tapi masih tidak mahu menyambong sirahtul rahim sesama ahli keluarga yang di anggap jijik.

Tuan-tuan, inilah orang yang kita mahu di famouskan ? Buat lain, hakikatnya lain. Ini bukan cakap kosong, tetapi hakikat Insan itu yang sebenarnya!! Umi ini ialah insan yang masih memberi ruang kepada kedua Abangnya agar bertaubat. Cerita Umi di dalam blog ini hanya untuk mereka kembali berpegang ke jalan Allah yang lurus, dan bukan atas kepentingan diri. Ini Hukum Allah!! Berpegang dengan tali Allah!! Umi, teruskan sehingga mereka insaf dan kembali ke jalan yang benar. Masa itu, berlapang dada menerima kemaafan kedua Abang kandong Umi. InsyaAllah.

Anonymous said...

orang melayu kutuk melayu....
orang islam kutuk orang islam ...

orang bukan melayu tepuk tangan...
orang kafir tepuk tangan lagi kuat ...

donia..donia..donia..
demi kuasa dan pengaruh ugama islam dan bangsa jadi mangsanya...

donia...donia...donia

Anonymous said...

salam
saya tak nafikan akan jasanya membangunkan Malaysia yang tercinta tapi ia juga sebagai penyebab kerosakan kepada parti umno dan sifat tak mengenang budi kepada ku li serta perjanjian dengan Tun Hussien Onn.

samagreen said...

Salam 1 Malaysia,

Tak kurang yg memuji, dan tak ramai yg mengeji..... Jika tidak masa kan TDM berjaya memerintah selama 22 tahun!! Itulah demokrasi.

Melalui demokrasi yg ada, maka sekarang kita bebas mengunakan alam cyber (dan apa jua alam yg ada!!) utk menyuarakan pandangan. Bukankah begitu juga tegas VANbus?

Sebagai PM yg brkaliber, TDM bukan saja mempunyai idea2 besar, malahan beliau juga punyai maklumat mengenai banyak perkara; "xkanlah dia begitu naif xtau setiap perilaku anwar". Bukankah begitu juga tegas VANbus?

Empunya diri (Umi) merasa perit dianiaya, difitnah..... maka sekarang beliau menyaman org2 yg menganiayanya dgn membawa kes k mahkamah utk pengadilan. Adakah itu langkah yg salah? In return, Anu-ar wajar menyaman Umi, jika dia merasakan dirinya pula telah difitnah.

"Fitnah vs fitnah" adalah nasihat cara jahiliah. Penyokong sepatutnya meminta Anu-ar mencari cara yg betul!! "Islam penuh dengan keindahan dan Melayu kaya dengan budi bahasa" Bukankah begitu juga tegas anda, VANbus?

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang hendak kita dustakan?" (tegas Nya sebanyak 31x dlm surah Ar Rahman)

ataih pagaq said...

Usah dilayan sivanbus yg teramat bodoh lagi dungu tu....postingnya tak usah la dibaca buat abis karan saja....orang yg sengaja mencari keburukan saje...pegimampos la ...postingnya aku tak nak baca .langsong/

Anonymous said...

SALAM UNTUK UMMI DAN SELURUH RAKAN2 DIRUANGAN INI.

KITA SEPATUTNYA BERSYUKUR KERANA ALLAH PERNAH MENGHADIAHKAN RAKYAT MALAYSIA YANG BERKALIBER MENJADI PERDANA MENTERI MALAYSIA KE EMPAT IAITU TUN DR MAHATHIR MOHAMMAD.

JASA BELIAU TERLALU BANYAK UNTUK MALAYSIA. SEBAGAI MANUSIA BELIAU JUGA PUNYA KELEMAHAN. TETAPI APA YANG SAYA NAMPAK KEBAIKAN BELIAU LEBIH BANYAK DARI KEBURUKAN.

CUMA YANG MENJADI TANDA TANYA SAYA IALAH APAKAH PERDANA MENTERI MALAYSIA DIDALAM GILIRAN ANGKA GANJIL 1 ATAU 3 ATAU 5 PERFORMANCE MEREKA SUNGGUH MEROSOT. ATAU ADAKAN SECARA KEBETULAN. HANYA ALLAH YANG MENGETAHUI.

MALAYSIA TIDAK AKAN DAPAT LAGI PEMIMPIN YANG BERWIBAWA SEPERTI DR MAHATHIR. MUNKIN 100 TAHUN LAGI PALING CEPAT SAYA RASA. MUNKIN BERKURUN LAGI. SEBAGAIMANA MELAKA MEMILIKI BENDAHARA TUN PERAK DAN BENDAHARA TUN MUTAHIR. BENDAHARA2 ITU TERSUNGKUR GARA GARA MANUSIA SEPERTI RAJA MENDELIAR DAN SI KITUL.

BERMUHASABAHLAH. MASA UNTUK KITA BERTIKAM LIDAH ADALAH MENSIASIAKAN JATI DIRI BANGSA.

ADAKAH KITA NAK JADI SEPERTI DIZAMAN KEGELAPAN EROPAH YANG BERPAKSIKAN AGAMA SEMATA DALAM POLITIK? FIKIR2KANLAH.

MASA SEMAKIN SUNTUK. JANGANLAH KITA JADI BANGSA YANG HANYA PANDAI BERCAKAP, PANDAI BERDEBAT TAPI TAK TAHU BERTINDAK DAN MENGURUS DIRI SENDIRI. AKHIRNYA JADI MACAM PAK KADOK, MENANG SORAK KAMPONG TERGADAI.

SAUDARAKU, ALLAH MENGURNIAKAN KITA AKAL. JANGANLAH SAMPAI TERKENA VIRUS YANG MENGHANCURKAN DIRI, BUDI DAN IMAN. CARILAH PENAMPAN DARI VIRUS VIRUS FITNAH DAJJAL. DUNIA SUDAH DIAKHIR ZAMAN.

KURANGKANLAH BERCAKAP. BANYAKKANLAH BERTINDAK.

SALAM TAKZIM DARI SAYA, AMBIA.

Anonymous said...

Salam semua..

Aku letih dan bosan baca komen org yang konon pandai dan tunjuk pandai ni.. korg mengutuk tun,xpe pulak?? kene DSAI dan TGNA korang ada nasihat xorg yang kutuk tu?? benar tun pun ada buat salah dan silap sblum ini.. sbb beliau juga manusia biasa spt DSAI dan TGNA.. tapi apa yg JELAS tun dah buat smpai memecahkan perpaduan dimalaysia???? apa yang JELAS tun dah buat sampai menanam benci dan dendam terhadap sesama islam di malaysia ni?? apa fatwa dan hukum yg tun dah keluarkan pada korg demi kepentingan politik beliau??

bukan nk menunjukkan salah DSAI atau TGNA.. tapi selama korg menyokong dorg ni xnmpak2 lg ke fatwa2 dan hukum2 yg dah dorg keluarkan smpai memecahkan perpaduan sesama ummah?? menghasut supaya membenci dan dendam pada sesama bangsa dan agama?? pernah tun suruh@cakap HARAM solat satu saf@bersama dgn org2 pas?? pernah tun ajar rakyat m'sia supaya membenci pembangkang tanpa sebab??

fikirlah dgn akal yg suci,lagi penting apa yg TGNA ckp dari apa yg ada dlm al-quran ke?? apa hukum klu solat dua imam,dua kumpulan makmum dalam satu masjid pada masa yg sama?? apa tujuan sbnar?? begitu mudah mengKAFIR kan sesama islam..

soalan aku SIAPAKAH TGNA nak menentukan siapa kafir siapa tidak?? biarpun seseorg itu membuat salah,hanya ALLAH S.W.T sahaja yg berhak menjatuhkan hukum dan menilainya.. sedarlah semua.. kita semua telah pun berpecah dan berpuak2 sesama kita hanya kerana kepentingan politik sdri.. wallahualam..

Anonymous said...

tak baik pujian melampau pada tun Mahathir, Dia mcm kita jgk manusia biasa, yang layak tenerima semua pujian tu hanya ALLAH..

Anonymous said...

Berpada2 lah kita memuja memuji manusia ni...sebelum kita pun ikut mengundang dosa besar...

TM mungkin hebat dalam ilmu kedoktoran, politik, pentadbiran dsb... tetapi dia belum tentu hebat dalam ilmu agama...

Baca dan terjemahkanlah sendiri apa yg diucapkan oleh TM sedikit masa dulu...

Dipetik dari komen Kasim Selamat melalui tajuk 'Apabila Tun Mahathir menyerang Nik Aziz' kalau tak silap...

"bagaimana pula dgn ucapan Tun M yang banyak menimbulkan kekeliruan terhadap islam sprt berikut:

1. nabi simpan janggut kerana pada masa itu masih belum ada gillette..
2.kalau hudud dilaksanakan maka banyak orang islam yang kudung tangan, macamana mereka nak kerja
3. syaidina hamzah yang gugur di uhud tidak dimandikan kerana tidak ada air, kerana ditengah2 padang pasir"

Fikir2 lah sendiri...

Anonymous said...

anon, February 4, 2011 9:12 PM

===================================
tak baik pujian melampau pada tun Mahathir, Dia mcm kita jgk manusia biasa, yang layak tenerima semua pujian tu hanya ALLAH..
===================================
pujian melampau yang macamana tu....?

ALLAH S.W.T adalah Penentu tiap ketentuan...Pemilik setiap makhluk...kerana ALLAH S.W.T tiap makhluk di sini....kepada ALLAH S.W.T jua makhluk pasti akan kembali....sahih.

Tun Mahathir adalah insan biasa...yang biarpun ada kekurangan serta kelemahan....tapi beliau konsisten dengan perjuangan beliau.....terhadap agama ISLAM, bangsa dan negara...sehinggakan ketika pernah melakukan kesilapan...dalam membuat pertimbangan memilih DSAI sebagai orang kepercayaan...beliau pernah meminta maaf di Bkt Selambau...bukankah beliau itu insan biasa...?

wallahu'alam...

Anonymous said...

anon, February 4, 2011 9:33 PM
===================================
Berpada2 lah kita memuja memuji manusia ni...sebelum kita pun ikut mengundang dosa besar...
===================================
memuja yang macamana....?

===================================
TM mungkin hebat dalam ilmu kedoktoran, politik, pentadbiran dsb... tetapi dia belum tentu hebat dalam ilmu agama...
===================================
bukan kah yang saling membezakan di antara makhluk di sisi-Nya adalah iman dan taqwa...?

==================================
Baca dan terjemahkanlah sendiri apa yg diucapkan oleh TM sedikit masa dulu...

Dipetik dari komen Kasim Selamat melalui tajuk 'Apabila Tun Mahathir menyerang Nik Aziz' kalau tak silap...
===================================
apa kah kehadiran kau kat sini sekadar untuk...memberi pernyataan yang mengelirukan dengan membiarkan sahaja masing2 membuat tafsiran dan andaian sendiri...tanpa kau sendiri menjelaskan dan menerangkan sendiri tujuan kau...?
===================================
"bagaimana pula dgn ucapan Tun M yang banyak menimbulkan kekeliruan terhadap islam sprt berikut:

1. nabi simpan janggut kerana pada masa itu masih belum ada gillette..
2.kalau hudud dilaksanakan maka banyak orang islam yang kudung tangan, macamana mereka nak kerja
3. syaidina hamzah yang gugur di uhud tidak dimandikan kerana tidak ada air, kerana ditengah2 padang pasir"
==================================
bukan kah pada masa itu....DSAI berada di samping beliau....?

apa mungkinkah kerana percaya kepada 'ilmu' DSAI...maka beliau mengeluarkan kenyataan itu...?

dalam pada itu bagaimana pula pendirian kau apabila daripada sudut AKIDAH....bahawa kalimah ALLAH S.W.T yang hanya milik agama ISLAM yang BENAR...sahih. Tapi bukan sahaja tidak dipertahankan malah dikeluarkan pula pernyataan yang keliru lagi mengelirukan....bukankah pernyataan serta perbuatan berkenaan itu sesat lagi menyesatkan...?

===================================
Fikir2 lah sendiri...
===================================
fikir2kan lah bersama ye...

wallahu'alam...

Anonymous said...

Di era Tun M lah kita rakyat Malaysia betul betul berani dan berbangga mengaku rakyat Malaysia. Bukan bermaksud pemimpin sebelumnya tak berjasa...semua ada bekas tangan tersendiri....namun....yang paling tak sedap dibualkan ialah bekas tangan Tun Pak Lah......

anti jubor said...

det kecik van bus dan kasim selamat cuba ambik wuduk,solat dan berdoa berjam-jam mintak allah bagi jawapan n hidayah kat kau.orang sape si anwar munafik ni,kau nak kata mahathir keturunan mamak.kau taw tak dato sijubo tu mmg keling paria betol masuk islam.kau tgk lah pak ibrahim tu kan muka keling.apa lah dungu kau ni,buta perut apa.kenapa bila bapak ayam nalla cabar anwar ,azmin n azizah sampai suruh azmin jawab apa itu dayus dia snyap mmbisu seribu bahasa ,knowing them dh pasti dia saman macam si jubo saman khairy,chandra n tun.kenapa bila nalla n ummi maki kaw2 telor pun xkluar.sekarang mcm tikus.saman lah kata tak percaya mahkamah,yg duk saman ratus2 juta kat chandra,tun n khairy tu kenape?maknanya percaya lah jugakkan.apa lah kau ni bebal det kecik.

anti jubor said...

det kecik van bus dan kasim selamat,meh aku nk cerita kat kau sape keturunan anwar jubo ni.kau kata mahathir mamak sedangkan dato anwar sahkeling paria betol yg masuk islam.kau tgklah muka pak brahim tu,tak muka keling jual kacang putih.pi lah kau det kecikaku org penang selang 10rumah dari rumah pak brahim.mmg sekeluraga keturunan penzina dan caca merba.pak brahim tibai org gaji dia sampai beranak jadi adik pompuan anwar,tu anak gampanglah.mokhtar abang anwar tu sampai mati jadi mat gian lalok dadah,idrus abg anwar cikgu yg pernah didakwa ramas buah dada anak murid abang dia,rani kaki judi n playboy malaya,marzuki pun tibai anak gundik anwar anwar.so satu family mmg keturunan gamapang n laknatullah.org sekampung taw betapa kejinya depa ni semua,kesian kau orgkena tipu.

Anonymous said...

antijub..2.15AM

Ish ish ish...

Betul ke cerita ni, tak tipu ke?

Dekat betul rumah awak dengan rumah DSAI ye...selang 10 rumah aje...

Tak takut kena saman dengan DSAI ke?...kes berat ni kalau betul...

Jaga2 bang...banyak juta kena bayar nanti...takut terlondeh seluar.

He he

Anonymous said...

Sementara Tun masih hidup ni lah kita kena sanjung beliau. I am proud to be a Malaysian because of him.Tun is Malaysia's Greatest Hero of all time!

Anonymous said...

Tun M....genius MELAYU. Tun M adalah satu dalam sejuta....100 tahun lagi pun, belum tentu kita akan dapat insan seperti Tun M. Bukan mahu mengagung-agungkan Tun M..tetapi ini lah kenyataan nya. Kita tak mungkin dapat hidup dengan harmoni..aman...damai....seperti sekarang. Setiap kali bangun pagi...saya bersyukur kerana dapat menghirup lagi udara keamanan dan kemakmuran negara yg dicintai ini. Kalau la Annu Al Juburin n Nok Aziz yg memerintah....habis lah tergadai segalanyer. Moga Al Juburin ini dapat di nyah kan segera.Nik Aziz....insaf la.....

Anonymous said...

TQ ALLAH kerana melahirkan Tun M di Malaysia. Kami rakyat 1Malaysia amat bersyukur. Siapakah Malaysia jika tanpa TunM? Walau bagaimana kami jg bersyukur diatas pengorbanan PM terdahulu dan skrg. Semuanya Hebat6.

Ayahanda Tun yg dikasihi & diberkati ALLAH. Misi dan Visinya jelas. Pidato nya mengunakan Fakta bukan auta. Tun org yg Jujur & Ikhlas jasanya bukan untuk dibalas.

Bagi ku TunM spt Iskandar Zulkarnain, AL Fatih, Laksamana Cheng Ho, Saladin tetapi didalam versi Malaysia. TunM menjadi perhatian tetapi merendah diri. Aku berbangga menjadi bangsa melayu keranaNya. TunM pengalaman & ilmunya seluas maya.

Semoga 1Malaysia diberkati ALLAH hendaknya. Syukran selamanya.

Anonymous said...

ONIE....

KAMI RAKYAT MALAYSIA YANG BWERJIWA PATRIOTIK SAHAJA YANG DAPAT MENGHARGAI SEGALA PENGORBANAN DAN SEGALA USAHA AYAHANDA MAHATHIR SEHINGGA SELURUH DUNIA "RESPECT" KEPADA NEGARA MALAYSIA INI.....
TIDAK SEPERTI PENGKIANAT TU..... HANYA KELUAR NEGARA UNTUK MENGHINA NEGARANYA SENDIRI (SEPETI KACANG LUPAKAN KULIT) TIDAK TAHU BERSYUKUR......

Anonymous said...

NEGARAWAN tulin dan sejati tidak sekali kali memburukan negara di negara asing.Ini amat berbeza dengan ANU--WARRRRR yang busuk lagi membusukan serta jijik meloyakan itu suka membusukan dan memburukan nama negara di maTa dunia. ANU--WARRRR suka benda busuk,kotor dan meloyakan itu memang bodoh punya manusia. KEBODOHAN ANU--WARRRR tak dapat digambarkan oleh kata kata. Mungkin boleh tanya BAPA shit kita Pak shahnon. Shahnon pun PERLU BERTAUBAT sebab terlalu banyak dosanya pada Tun, kerana penghinaanya melalui novel SHIT nya satu ketika dulu.SHAHNON PERLU BERTAUBAT.

dropdeadbrain said...

tak payah dilayan kata2 dari orang2 yang s mengenang jasa TUN DR MAHATHIR.

Dol Raop said...

kita mestilah bersangka baik.. kalau ada bukti.. baru kita boleh bersangka buruk,...

Anonymous said...

bodek giler... baik kau jadikan mahatir tuhan kau je la. jilat jubur dia lepas dia berak tiap hari

Abang aji said...

"MAHATHIR TAK MUDAH DILUPAKAN"Nukilan Ummi Hafilda cukup emosi dan disarankan dimasukkan kedalam antologi puisi oleh kementerian Pelajaran untuk sabjek sastera tingkatan lima (SPM)

misz lollybabe said...

its so true...cudnt agree more..luv u tun dr m!

Ucop said...

Saya memang setuju benar dengan pengalaman mereka yang pernah bekerja di luar negara mengenai pandangan rakyat negara luar mengenai Malaysia/Mathathir.
Terutamanya negara Timur Tengah yang mempunyai ramai pekerja luar dari Pakistan/India/Bangladesh/Filipina..dsb
Mereka mengklasifikasikan kita mengikut cara berpakaian. Oleh kerana cara kita dia Asia Tengara adalah serupa dan paling ramai pekerja di sana dari rantau sini adalah Filipina maka kita diklasifikasikan sepagai 'Pare', maksudnya Filipina, tetapi setelah mengetahui kita dari Malaysia, masyaallah...lain macam layanan pak Arab..saya pernah dilepaskan kerana terlupa membawa pasport semasa memandu, kalau warga luar yang lain...saya pasti 99% masuk jail le jawabnya...